Bron 2 | Mogen we nog verwonderd zijn?

22-01-2024

Mogen we nog verwonderd zijn 

In het pleidooi van Hans Schmidt voor meer kunsteducatie in het onderwijs wordt het belang van kunstonderwijs benadrukt, dat vaak als het 'lelijke eendje' wordt beschouwd. Er wordt aandacht gevraagd voor de meerwaarde en noodzaak ervan, met experts die wijzen op de positieve invloed op de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen en jongeren.

Reflectie:

1. Het pleidooi van Hans Schmidt onderstreept overtuigend het belang van kunsteducatie, dat vaak wordt onderschat. De verbinding tussen kunst en zingeving, zoals benadrukt door Taquet, toont aan dat kunst niet alleen een esthetisch aspect heeft, maar ook cruciaal is voor sociale en intellectuele ontwikkeling. Dit inzicht verdiept mijn begrip van kunsteducatie als een holistisch instrument voor persoonlijke groei.

2. De introductie van het contrast tussen algoritmisch en artistiek denken benadrukt de culturele context van aandacht en het potentieel van artistiek denken voor positieve verandering. Dit inspireert me om kunsteducatie te zien als een kracht die verder gaat dan alleen creatieve expressie, maar als een motor voor het ontwikkelen van breed perspectief en kritisch denken.

Feedforward:

In mijn eigen praktijk kan ik deze inzichten toepassen door meer nadruk te leggen op kunsteducatie, niet alleen als een creatieve uitlaatklep, maar als een integraal onderdeel van de ontwikkeling van sociale vaardigheden, identiteitsvorming en kritisch denken. Ik wil actief zoeken naar manieren om kunst te integreren in lesplannen en activiteiten, waarbij de focus ligt op het ervaren en creëren, en niet alleen op het eindproduct. Hierdoor hoop ik bij te dragen aan een rijkere leerervaring voor mijn leerlingen.

Maak een gratis website.